Gezondheid

09/07/06

Start
Het begin
Relax ruimte
Jacuzzi
Sauna gebruik
Gezondheid
Sauna weetjes

 

Gezondheid
De gezondheidsaspecten van saunagebruik

Wat gebeurt er met je lichaam in de sauna? Welke effecten heeft de afwisseling van extreme temperaturen op je lichaam? In deze rubriek vind je antwoorden op deze vragen en meer.






Wat gebeurt er met je lichaam in de sauna? In het kort: Je geeft je lichaam een training, je ververst de vochtreserves, je bouwt weerstand op en je geeft je lichaam en je psyche rust en ontspanning.

In de sauna moet ons lichaam 'vechten'.

De hoge temperaturen in de sauna kabine zorgen ervoor dat al in de eerste paar minuten de huidporiën zich openen en onze zweet-kliertjes in werking komen. Door invloed van de warmte vindt in ons lichaam een vaatverwijding plaats. De versnelde doorbloeding van de huid dient net zoals het zweten als afweer tegen de temperatuur. We gaan zweten om ons lichaam door middel van verdamping te koelen. Het vocht dat nodig is om te zweten wordt direct aan ons bloed onttrokken, waardoor de bloeddruk nog meer zal dalen. Gelukkig hebben we in ons lichaam voldoende "vochtdepots" liggen en kunnen onze organen heel wat vocht missen, zodat dit tekort aangevuld kan worden.

Je ververst je vochtreserves

Een geoefend sauna-bader 'verliest' over het algemeen zo'n halve tot anderhalve liter vocht per saunabezoek. Met het transpiratievocht wordt er echter niet alleen maar vocht (= water) aan ons lichaam onttrokken, maar b.v. ook melkzuren die na een grote lichamelijke inspanning in de weefsels zijn achtergebleven. Het lichaam wordt zo door de van binnenuit aangevoerde bestanddelen van het transpiratievocht als het ware "schoongespoeld". Deze regelmatige opruiming van stofwisselingsresten en van stoffen die na ziekte-processen zijn blijven hangen is een van de belangrijkste 'diepte-effecten' van het saunabaden. De goede 'dieptewerking' van de sauna wordt het minst verstoord als men het aanvullen van de vochtreserve door te drinken kan uitstellen tot na afloop van het bad.

Je bouwt weerstand op

Bij regelmatig saunabezoek wordt je lichaam gehard en zul je ook buiten de sauna minder last hebben van kouvatten dan niet-sauna bezoekers. In de sauna-kabine doe je zoveel warmte op dat je de gang naar buiten in de frisse lucht en de koude douche daarna als prettig ervaart.

(Hoe kan dat? Lees er hier meer over)

De herhaalde verwijding, vernauwing en weer verwijding van de bloedvaatjes in de huid zorgen voor een training van het lichaam. Mensen die regelmatig naar de sauna gaan en de saunagang zo'n 2 à 3 maal volgens de regels herhalen trekken zich op deze manier een natuurlijke zomer-/winterjas aan en zij zullen merken dat zij steeds minder gevoelig worden voor temperatuurverschillen, ook in het dagelijks leven. Ook bij een echte griep-epidemie heeft de sauna haar waarde als afweermiddel bewezen. Wetenschappelijk werd dit aangetoond door diverse onderzoekingen en in de praktijk wordt dat nog altijd opnieuw bewezen door het grote aantal saunabaders dat bij een algemeen infectie-gevaar toch niet door het griepvirus wordt aangestoken.


In de sauna bent u helemaal bloot. Dat is in het begin misschien even vreemd, maar het went snel. Het is noodzakelijk dat de huid helemaal wordt blootgesteld aan de warmte en ook weer aan het afkoelen. De huid moet vrijuit kunnen transpireren om ervan te profiteren. Met andere woorden: laat het natuurlijke proces zijn gang gaan voor een optimale zuivering van de huid!


In Finland zeggen ze: Wie naar de sauna toe kan lopen, kan ook de hete kabine in!
Met andere woorden, sauna is voor alle leeftijden. De enige uitzondering op deze regel zijn baby’s, want die zijn niet in staat hun eigen lichaamstemperatuur goed te regelen. Maar verder zijn er geen restricties voor gezonde mensen. Een ieder kan genieten van de ontspannende werking van de sauna.


 

Legionella _____________

Het Legionella-bacterie werd in één klap berucht na het drama op de Westfriese Flora. De ‘veteranen-
ziekte’ wordt veroorzaakt door de Legionella-bacterie, welke kan groeien in stilstaand warm water. Aangenomen wordt dat de infectie overgebracht wordt door het inademen van de bacterie in kleine druppeltjes water, verspreid in de lucht. De kans op besmetting bij een bezoek aan zwembad en sauna is zéér gering.


Preventie
Er zijn landelijk wettelijke regels waaraan zwembaden en sauna’s moeten voldoen. Veel sauna’s nemen daarnaast nog extra maatregelen om de kans op de infectie tot vrijwel nihil terug te dringen.

Meer informatie:

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over Legionella

 

Sauna en Gezondheid
Sauna and Health (eng)

Gezondheid Algemeen
BodyVitaal
Gezondheids Pagina
GezondheidsNet
Santéonline Gezondheid

Met de baby naar de sauna!
Vanaf welke leeftijd mag een baby voor het eerst in de sauna?

Antwoord
Er spelen een aantal zaken bij het onderwerp baby's en sauna. Zolang een baby niet in staat is zijn/haar eigen lichaamstemperatuur te regelen mag een baby niet in de sauna. Het is niet voor niets dat een babybadje op lichaamstemperatuur aangeboden moet worden, dat het een kruik in bed krijgt en dat zomers de dekens af gaan. Op het moment dat een klein kind kan zweten op de juiste momenten om af te koelen en kippenvel krijgt om zich op te warmen zullen er weinig medische redenen zijn om de sauna niet te bezoeken.Wel moet je rekening houden dat huilen de enige uiting zal zijn om aan te geven dat het kind zich niet prettig voelt.
Veel saunabedrijven zindelijkheid als eis stellen, wat natuurlijk te begrijpen is. Verder kun je je natuurlijk afvragen wat de toegevoegde waarde van sauna voor een zeer klein kind en de ouders is. Een klein lichaampje is immers erg snel opgewarmd en ook snel afgekoeld. De verblijftijden liggen totaal anders dan bij een volwassen lijf.